Laatste nieuws

  • -

Ad van Liempt – Utrecht ’40-’45 , Presentatie boek 20 maart 2015

B_kyo64XAAAJ18J.jpg largeLocatie: Utrechts Archief, Hamburgerstraat 28, Utrecht
Aanvang: 16.00 uur
Datum: 20 maart 2015

Ad van Liempt (1949) werkte bijna veertien jaar in de regionale dagbladjournalistiek voor hij overstapte naar de televisie. Hij werkte bij het NOS Journaal en had leidinggevende functies bij Studio Sport, NOS-Laat en NOVA. In 2000 was hij mede-oprichter en eerste eindredacteur van het geschiedenisprogramma Andere Tijden. Later werd hij, tot zijn vertrek in 2010, chef van de afdeling geschiedenis van NPS/VPRO. Sinds 2006 is hij bijzonder lector onderzoeksjournalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Lees Verder


  • -

De Muur van Mussert

De ‘Muur van Mussert’ verkeert in vervallen staat.

Dinsdag 17 maart 2015 is er in een uitzending van Brandpunt aandacht besteed aan de Muur van Mussert in Lunteren. Het gaat over de vraag wat men met het vervallen bouwwerk aanmoet.
Daarin commentaar van onder anderen Dirk Mostert. U kunt de uitzending terugzien via www.npo.nl/brandpunt/17-03-2015 – start is bij 37 minuten.

Op maandag 7 februari 2015 kwam de Muur ook al ter sprake bij Met het oog op morgen.


  • -

Helden en Schurken – lezingenserie in Verzetsmuseum Amsterdam

Lezingenserie in Verzetsmuseum Amsterdam, zie Verzetsmuseum.org  foto is verwijderd

do 26 feb 15.30 – 17.00 uur
Overleg met de vijand

Tijdens de Hongerwinter steunde de bezetter heimelijk de massale evacuatie van kinderen. In de eindfase van de oorlog werd over meer zaken met ‘de vijand’ overlegd. Liesbeth van der Horst
(directeur Verzetsmuseum Amsterdam) spreekt hierover met Prof. dr. Peter Romijn en Ingrid de Zwarte van het NIOD. De economische achtergronden van de Hongerwinter worden belicht door Prof. dr. Hein Klemann (Erasmus Universiteit Rotterdam).
Lees Verder


  • -

Lenie Bolle – Kinderen van NSB’ers

cover scriptie
KINDEREN VAN NSB’ERS
Dit is de titel van de scriptie die Lenie Bolle schreef ter afsluiting van haar studie Cultuurgeschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en waarmee ze haar ‘Master of Arts’ titel behaalde.

Samenvatting
Lenie Bolle doet in deze publicatie verslag van haar onderzoek naar de ontwikkeling en problematiek van kinderen van ‘foute’ ouders. Zij plaatst dit in het naoorlogse denken over de psychische gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. Pas met de oprichting van de werkgroep Herkenning in de jaren tachtig werden kinderen van ‘foute’ ouders zichtbaar als slachtoffergroep. Vóór die tijd was hier in Nederland simpelweg geen ruimte voor.

Lees Verder


  • -

Het laatste taboe in Nederland: NSB-kinderen

HN10_omslag_WEB(2)‘Opgesloten in een gevangenis, terwijl je nooit iets hebt gedaan’

Na de Tweede Wereldoorlog wilde de Nederlandse overheid haar ‘foute’, maar bestrafte, onderdanen zo snel mogelijk heropnemen in de maatschappij. Zo trachtte zij te voorkomen dat deze veranderde in een verbitterde groep achtergestelde. Maar de integratiepolitiek mislukte, en daarvan zijn vooral de kinderen van ‘foute ouders’ slachtoffer geworden..

Veel kinderen van ouders die ‘fout’ waren tijdens de Tweede Wereldoorlog voelen zich buitenstaanders in de Nederlandse maatschappij.

‘De gemiddelde Nederlander heeft geen weet van de zwaarte van ons bestaan,’ verzucht Dick Kampman (64). Hij is een van de 229 respondenten die meededen aan een onderzoek van Historisch Nieuwsblad onder kinderen van ‘foute’ Nederlanders, met name NSB’ers.
Lees Verder


  • -

Expositie: Geaarde kunst. Door de Staat gekocht ’40-’45

Karel Appel, winterlandschap, 1942. Olieverf op doek. Collectie RCE.

Karel Appel, winterlandschap, 1942. Olieverf op doek. Collectie RCE.

Expositie: Geaarde kunst. Door de Staat gekocht ’40-’45. Met werk van onder andere Karel Appel, Maurits Escher, Pyke Koch, Willem van Konijnenburg, Gerard Röling, Jan Sluijters en vele anderen.

Te bezichtigen in de Periode: 17 februari t/m 24 mei 2015

Museum Arnhem
Met een unieke tentoonstelling zal Museum Arnhem een krachtige en representatieve selectie tonen uit een kunstverzameling die tijdens een donkere periode in de Nederlandse geschiedenis bijeen werd gebracht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kocht de Nederlandse Staat meer kunst dan ooit te voren. Na de bevrijding werd de collectie opgeslagen in depots, inmiddels beheerd door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Nu, zeventig jaar na de bevrijding, is het tijd om de geaarde kunst, als tegenstelling van ‘entartete (ontaarde) Kunst’, in samenhang aan het publiek te tonen.
Lees Verder


ARCHIEF

ZOEKEN

EnglishGermanFrenchDutch